Vijf jaar geleden richtte Robin Fijzel op vanuit één duidelijke overtuiging: werkplezier begint bij mensen die zichzelf kunnen zijn en doen waar ze goed in zijn. Vanuit zijn passie voor de openbare ruimte en het verbinden van mensen, bouwde hij aan een organisatie waarin aandacht, vertrouwen en ontwikkeling centraal staan. “Plezier in het werk en doen wat je leuk vindt, moet op één staan,” zegt hij daar zelf over. Inmiddels is Fijzel uitgegroeid tot een stevige club met een team dat elke dag met plezier samenwerkt aan betekenisvolle projecten. Robin staat nog steeds met beide benen in de operatie, maar altijd met de blik vooruit.
In dit interview vertelt Robin over zijn drijfveren, het groeipad van Fijzel en wat hij ziet als de sleutel tot succes.
1. Vijf jaar geleden begon je met Fijzel. Wat was je drijfveer om het bedrijf op te richten?
"Door mijn passie met het werken met mensen en de openbare ruimte wist ik dat ik in deze branche actief wilde blijven. Echter heb ik door ervaring geleerd dat het belangrijk is dat mensen zichzelf zijn om zo het beste tot je recht te komen. Dit moest in mijn ogen een groot onderdeel van de cultuur zijn en dat kan het beste als je deze zelf mag neerzetten en daaromheen collega’s vind die dat ook nastreven en uitdragen. Plezier in het werk en doen wat je leuk moet op 1 staan door het uitdragen van en nastreven van de juiste visie en missie passend bij deze cultuur."
2. Wat maakt je het meest trots als je kijkt naar waar Fijzel nu staat?
"Fijzel is gestart in een roerige periode namelijk tijdens het begin van de Coronapandemie. Als ik kijk hoe wij gegroeid zijn de afgelopen jaren met fijne mensen is dat waar ik erg trots op ben. Mensen die bereid zijn een stap extra te zetten, plezier hebben in hun werk en gedreven zijn. Zonder deze collega’s was dat niet gelukt. Daardoor zijn wij op altijd op zoek naar nieuwe mensen en willen wij Fijzel op een gezonde en organische manier verder laten groeien met in achtneming van het vasthouden van de huidige cultuur."
3. Hoe ziet een typische werkdag van jou eruit?
"Op dit moment sta ik nog met 2 benen in de operatie waarbij we taken en verantwoordelijkheden hebben verdeeld over diverse rollen. Mijn rol spitst zich met name toe om het team verder te ontwikkelen, kijken naar nieuwe kansen en inspelen op de veranderde markt. Daarnaast ben ik regelmatig te vinden bij opdrachtgevers, houd me bezig met aanbestedingen en het ondersteunen van de collega’s op operationele, tactische en strategische vlakken."
4. Welk moment is je het meest bijgebleven sinds de start van Fijzel?
"Diverse mijlpalen die bereikt zijn blijven het meeste bij en denk hierbij aan het binnenhalen van aanbestedingen, de certificeringen maar vooral de groei met (vaste) gedreven collega’s die met plezier bijdragen aan het werkplezier van het totale team.
Vooral de laatste jaren de verdere professionalisering van Fijzel is iets wat mij vooral is opgevallen. Een ieder zet zich hiervoor in en werkt aan zijn of haar eigen ontwikkeling om hier continu mee bezig te blijven voor het grotere geheel van de organisatie."
5. Wat drijft jou als leider, en hoe probeer je dat over te brengen op je team?
"Als leidinggevende probeer je vooral te luisteren naar mensen. Waar liggen ieders ambities en hoe kunnen wij als Fijzel hier gehoor aan geven en samen die ambities waar te maken. Dit draag ik ook uit naar het team zodat als zij op zoek gaan naar nieuwe collega’s of als het henzelf betreft met dezelfde gedachte handelen. Wederom probeer ik samen met team plezier te maken en hard te werken."
6. Wat zie jij als de belangrijkste factoren voor het succes van Fijzel?
"De succesfactoren van Fijzel zijn in mijn beleving; aandacht voor de mens, plezier in het werk door intensieve aandacht te steken in wat wil iemand nu graag in een project/opdracht en waardoor werkplezier op 1 komt. Daarnaast is meebewegen en het signaleren van trends in de markt aan zowel de opdrachten als kandidaten/medewerkers kant volgens mij van cruciaal belang om te kunnen inspelen en voldoen aan de behoefte van een ieder. Dat begint met persoonlijk contact en door goed te luisteren en de juiste vragen te stellen. Dit haal je niet uit cv’s of jaarverslagen en vooral uit het persoonlijk contact wat ook een van onze kernwaarden is."
7. Hoe zie jij de toekomst van Fijzel?
"Een organisatie die gestaag groeit waarbij onze cultuur gewaarborgd blijft en waarbij de mens centraal staat. Uiteraard spelen wij in op veranderingen inde markt en willen als organisatie flexibel blijven en inspelen op die veranderingen met als resultaat een gezond bedrijf met een toegevoegde waarde binnen projecten in de openbare ruimte."
Met zijn ondernemerschap, mensgerichte aanpak en sterke visie op groei, bouwt Robin dagelijks aan een organisatie waar werkplezier en ontwikkeling hand in hand gaan. “Fijzel is pas geslaagd als collega’s met plezier naar hun werk gaan en zich kunnen blijven ontwikkelen. Dát is waar ik het voor doe.”
Een keer sparren met Robin?
Neem dan contact met hem op!
-thumb.webp)